WWLコンソーシアム構築支援事業(文部科学省指定事業)

北海学園札幌高等学校がWWLカリキュラム開発拠点校に認定されました

文部科学省が推奨するWWL事業のひとつとして、国内外の大学・企業・国際機関、連携校に指定された高校などと本校の生徒がともにSDGsを主なテーマにした、ハイレベルで探究的な学びの研究開発や実践、国際会議などに取り組みます。

構想名

北海道広域ALネットワーク

- Snow Crystal Project(S.C.P) in HOKKAIDO -

管理機関
学校法人 北海学園
拠 点 校
北海学園札幌高等学校

広大な大地「北海道」の全地域においてSDGsに取り組んでいる高等学校と海外の高等学校、大学、関連機関を繋ぎ「北海道広域 AL ネットワーク」を形成し、組織的・継続的に持続可能な世界の実現と Society5.0 を牽引するグローバルリーダー育成を目的とします。具体的にはSGH事業の研究成果をベースに連携校の多様な視点と実践を活かし、距離と時間を克服するためICTを活用した新たな科目・授業を実施します。更には専門的で先進的な技術を有する系列大学や連携機関の指導助言により、教育カリキュラムを進化させます。特に北海道の農業と食、民族や領土問題、寒冷地の住まいと環境、外国人労働者を支えるネットワーク構築を探求課題とした「グローバルリーダー」育成モデルの確立と北海道広域ALネットワークの拡充を図り、世界に向けて発信します。

「北海道広域 AL ネットワーク」図

北海道広域ALネットワークの連携校・協力校・協働団体等

連携高校

国内連携校協定締結大学

海外連携校 協定締結大学・高校

国外協力校

協働団体・企業等

運営指導委員会(敬称略・順不同)

委員長
  • 山中 康裕

    北海道大学大学院地球環境科教授

委員
  • 荒川 義人

    札幌保健医療大学 学部長

  • 玉利 和弘

    酪農学園大学農食環境学群循環学類元教授

  • Matt Cotter

    北星学園大学短期大学部英文学科専任講師

  • 石山 智浩

    北海道教育委員会教育局高校教育課 指導主事

  • 櫻井 和宏

    株式会社JTB北海道事業部札幌教育旅行センター所長

第三者による検証組織(敬称略・順不同)

委員
  • 森 雅人

    札幌大谷大学社会学部教授

  • 前田 輪音

    北海道教育大学札幌校准教授

  • 西村 卓也

    株式会社北海道新聞社 論説主幹

1. WWL(ワールドワイドラーニング)コンソーシアム構築支援事業

 大きな変革であるSociety5.0社会が訪れることにより、新たな社会においてリーダーシップを発揮するイノべーティブなグローバル人材の育成が求められています。このため、WWLコンソーシアム構築支援事業は、高等学校等と国内および海外の大学、企業、国際機関等が協働して、テーマを通じた高校生国際会議の開催等、高校生への高度な学びを提供する仕組み、すなわちアドバンスト ラーニング ネットワーク(ALネットワーク)の形成を目指しています。

 本校を拠点校とするALネットワークは、スーパー グローバル ハイスクール事業の研究成果をベースに、連携校の多様な視点と実践を融合し、且つ広大な北海道という地理的な距離と時間といった問題を克服するために、積極的にICTを活用します。雪の結晶のように美しく広がっていくことになぞらえて、「Snow Crystal Project in Hokkaido」としました。新しい社会を担う新しいGlobal Citizenship(地球市民)の育成に挑みます。

1. WWL (World Wide Learning) Consortium Support Development Project

 With the coming of Society 5.0, and the major changes it will bringto society, there is a need to develop innovative global human resources who can take leadership positions in this new society. For this reason, the WWL Consortium Support Development Project aims to form an Advanced Learning Network (AL Network), which is a system to provide advanced learning to high school students through collaboration between high schools, domestic and overseas universities, companies, and international organizations, by holding international conferences for high school students based on WWL themes.

 The AL Network, with our school as the base, will be based on the research results of the Super Global High School project, and will integrate the diverse perspectives and practices of the partner schools, and will actively utilize ICT to overcome the problems of geographical distance and time in the vast island of Hokkaido. The name of the project, "Snow Crystal Project in Hokkaido," is derived from the fact that the project will spread beautifully like snow crystals. We will take on the challenge of fostering a new Global Citizenship.

2. 本ネットワーク・本校による研究開発構想

  1. これまでのSGH(スーパーグローバルハイスクールアソシエイト)事業を検証し解決すべき課題の再設定、総合的な探求の時間、これまでの文系科目と理系科目を融合した学際的科目の設定を目指します。
  2. 解決すべき課題に対して、極めて多くの大学、企業、国際機関等から助言・指導を受けることができ、教室からでも視野が広がる仕組みの構築を目指します。
  3. SDGsの各ゴールに向けて、「感じ・学び・行動する」生徒を育成すべく、教室を飛び出して行う学習機会が多く設定されます(企業等におけるボランティア活動・講演会・海外研修制度・留学生相互派遣制度) 
  4. 解決すべき課題に対して、高大連携による研究・学習活動を充実させます。
  5. 北海道の農業と食、民族や領土の問題、寒冷地における住まい・環境づくり、外国人労働者を支えるといった課題を探求します。
  6. 令和5年度に、SDGs高校生国際会議を開催する構想をもっています。

2. Research and development plan by the network and the school

  1. Review the past SGH (Super Global High School Associate) projects. projects and redefining the issues to be solved, providing time for comprehensive inquiry, and introducing interdisciplinary subjects that integrate humanities and science subjects.
    We aim to redefine the problems to be solved, to provide time forcomprehensive inquiry, and to establish interdisciplinary courses thatintegrate the existing humanities and science subjects.
    We will be able to receive advice and guidance from a large numberof universities, companies, and international organizations on issues that need to be resolved.
  2. We aim to establish a system that enables students to receive advice and guidance from a large number of universities, companies, and international organizations on issues that need to be resolved, and to broaden their perspectives even from the classroom.
  3. In order to develop students who can "feel, learn, and act" toward each of the SDG goals, we will create learning opportunities that extend beyond the classroom.
    In order to foster students who "feel, learn, and act" toward each of the SDGs goals, many learning opportunities will be provided outside the classroom (volunteer activities at companies, lectures, overseas training programs, international students, etc.).
  4. Research and study activities in cooperation with high schools and universities will be enhanced to address issues that need to be resolved.
  5. Enhance research and learning activities through high school-university collaboration to address issues that need to be resolved.
  6. Explore issues such as agriculture and food in Hokkaido, indigenous and territorial issues, housing and environmental development in cold regions, and support for foreign workers.
  7. We have a plan to hold an international conference for SDGs high school students in 2023.

6月~8月 GLOBAL VILLAGE 2021年

国際交流を手段として「多文化共生」「国際協力」を考える日。
例年、宿泊研修として実施していますが、今年度は校内施設を使って1日で実施予定です。

8月5日、6日 サマーキャンプ2021

札幌在住の外国人、連携校、協働機関等を繋ぎ、SDGsにおける数項目をテーマとした学習活動です。
講演会やワークショップ、国際交流を実施する予定です。
なお、オンライン活用主体の活動とします。

8月~12月 課題解決のための探究学習活動

協働機関の方を講師に講演会や学習会を実施し、生徒間・学校間ワークショップ・交流も行う予定です。

12月 探究学習成果発表会

1年間の学習成果を発表しあい、相互理解を深める予定です。

WWL Consortium related projects for this year

June - August GLOBAL VILLAGE 2021

A day of international exchange to think about "multicultural understanding" and "international cooperation".
This year, we are planning to use the school's facilities for one-day of training and education.

August 5-6, Summer Camp 2021

This year, the summer camp will be held for two days using the school facilities.
This is a learning activity on several SDGs themes. Lectures, workshops and international exchanges will be held.
A number of the activities will be available online so that those of you who can not come to the school will still be able to participate online.

August-December: Exploratory learning activities for problem solving

Lectures and study sessions will be held with lecturers from cooperative organizations,
and workshops and exchanges will be held between the students and schools.

December: A presentation of the results of our learning objectives

We plan to present the results of the year's learning to each other and deepen our mutual understanding.